Hoe een eigen zaak starten?

Boekhouding en fiscaliteit Asse

U hebt de knoop doorgehakt: het is tijd om met een eigen zaak te beginnen.

Uw concept is ontwikkeld, u weet dat er cliënteel voor uw activiteit is en u hebt een plan opgesteld om er doordacht aan te beginnen.

Wat moet u administratief in orde brengen?

  • Is uw beroep gereglementeerd, ga dan na of u alle diploma’s, kwalificaties en vergunningen hebt.
  • Check of u een basiskennis bedrijfsbeheer moet bewijzen aan de hand van de nodige praktijkervaringen en diploma’s (hoger onderwijs en sommige diploma’s secundair onderwijs).
  • Richt u met specifieke vragen tot een erkend ondernemingsloket.
  • Hoeveel basiskapitaal hebt u nodig en bent u in staat dat te verzamelen?
  • Hebt u een realistisch financieel plan opgesteld?
  • Maakt u gebruik van een lening?
  • Weet u al onder welke hoedanigheid u van start gaat: hoofdberoep, bijberoep, eenmanszaak, vennootschap, vennootschapsvorm met onbeperkte aansprakelijkheid, vennootschapsvorm met beperkte aansprakelijkheid?
  • Hebt u uw ondernemingsnummer geactiveerd?
  • Hebt u uw btw-nummer geactiveerd als u btw-plichtig bent?
  • Hebt u zich aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds (voor uw RSZ-bijdragen) – ook voor vennootschappen?
  • Krijgt uw vennootschap gedurende de eerste drie jaar vrijstelling van bijdragen?
  • Hebt u zich aangesloten bij een sociaal secretariaat (als u personeel in dienst hebt of als zaakvoerder een bezoldiging uit de vennootschap wilt opnemen)?

Interesse?

Klik hieronder om een afspraak te maken.

Maak een afspraak